LinkedIn rośnie w siłę! Z miesiąca na miesiąc do serwisu dołączają nowi użytkownicy, których w Polsce jest już niemal 4 mln1. Niestety tak dynamicznego przyrostu nie można zaobserwować w przypadku stron firmowych, których jest zaledwie nieco ponad 80 tys. Jak zmienić tę statystykę i już dziś dołączyć do grona szczęśliwych administratorów Company Page na LinkedInie? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule. 🙂
Krok 1: Założenie profilu
Zacznijmy od podstaw, czyli od odkrycia przycisku, który przeniesie nas do widoku tworzenia strony firmowej na LinkedInie. Znajdziesz go na pasku na górze serwisu, po rozwinięciu przycisku Work (Rys. 1).
Następnie należy wybrać rodzaj strony firmowej, którą chcesz założyć. W tym momencie wybór ten nie ma większego wpływu na prezentację poszczególnych elementów na Company Page, więc postaw po prostu na rozwiązanie najbliższe rodzajowi biznesu, który reprezentujesz (Rys. 2).
W kolejnym kroku LinkedIn poprosi Cię o uzupełnienie pierwszych informacji o firmie. Część z nich będziesz musiał uzupełnić ręcznie, zaś pozostałe wybrać z list rozwijanych. Naturalnie na samym początku musisz zdefiniować nazwę strony firmowej, która powinna być unikalna. W praktyce oznacza to, że w serwisie nie może funkcjonować jednocześnie kilka profili firmowych z tą samą nazwą. Pamiętaj o tym, że dobrą praktyką jest spójne nazewnictwo marki we wszystkich kanałach social media.
Następnie warto stworzyć profesjonalny adres URL, czyli po prostu link do profilu firmowego na LinkedInie, który powinien korespondować z wcześniej zdefiniowaną nazwą. W tym oknie optymalizacji profilu można również od razu dodać link do firmowej strony www, ale do tego elementu można również powrócić później, np. przy okazji definiowania przycisku nawołującego użytkownika do wykonania konkretnej akcji na stronie.
Po polach, wymagających ręcznego uzupełnienia, przyszedł czas na listy rozwijane. Dzięki nim możesz określić branżę, wielkość swojej firmy oraz jej rodzaj (np. non-profit, jednoosobowa działalność gospodarcza, organizacja rządowa itd.). Nie martw się, jeśli nie znajdziesz na liście określenia, które idealnie pasuje do specyfiki Twojego biznesu. Wybierz to, które jest najbliższe prawdzie.
Poniżej w oknie optymalizacji strony firmowej, zobaczysz możliwość dodania logo firmy oraz jej sloganu. Na tym etapie możesz jednak spokojnie pominąć te elementy, bo na ich uzupełnienie przyjdzie czas za chwilę.
Ostatnią akcją do wykonania w pierwszym widoku tworzenia Company Page na LinkedInie, jest zaznaczenie checkboxu, w którym potwierdzisz, że posiadasz uprawnienia do założenia profilu firmowego i jesteś zweryfikowanym przedstawicielem danej marki. W praktyce oznacza to, że istnieje tu pole do nadużyć i może się okazać, że np. nieuczciwa konkurencja, „zaklepie” Twoją nazwę firmową. Dlatego też rekomenduję Ci założenie profilu firmowego w serwisie nawet w momencie, w którym nie dysponujesz jeszcze mocami przerobowymi, by go systematycznie prowadzić. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której – gdy już będziesz gotów do działania – nie będziesz mieć możliwości zaprezentowania swojego biznesu na LinkedInie pod jego właściwą nazwą.
Krok 2: Optymalizacja Company Page
LinkedIn jest dobrym wujkiem, który prowadzi użytkownika za rękę przez kolejne etapy uzupełniania informacji na stronie firmowej. By już na pierwszy rzut oka pokazać Ci, czego jeszcze od Ciebie oczekuje, w drugim widoku zakładania profilu firmowego prezentuje pasek postępu. Dzięki niemu możesz się szybko zorientować ile jeszcze pracy przed Tobą na drodze do pokazania światu swojej strony firmowej (Rys.3). 🙂
Na początku zajmijmy się identyfikacją wizualną Twojego biznesu, bo będzie to coś, co inni użytkownicy zobaczą jako pierwsze po odwiedzeniu Twojego profilu. Jeśli tutaj się wysypiesz, wrzucisz cokolwiek lub nie dodasz nic, możesz stracić ich uwagę i sprawić, że tak jak szybko weszli na Twój profil, tak szybko zrezygnują z jego obserwacji.
LinkedIn umożliwia dodanie dwóch elementów graficznych: logo firmy (rekomendowany rozmiar 300 x 300px, format: JPG, JPEG, PNG) oraz zdjęcia w tle (rekomendowany rozmiar 1128 x 191px). Pamiętaj, że w miejscu przeznaczonym na logo firmy nie zawsze musisz podawać jej całej nazwy. Jeśli jest ona długa, często taka grafika staje się nieczytelna. W takim przypadku lepiej jest wyodrębnić z identyfikacji wizualnej Twojej marki jakiś charakterystyczny element i to właśnie jego zamieścić w miejscu logotypu, tak jak to ma miejsce w przykładzie zaprezentowanym na Rys. nr 4.
Poza umieszczeniem logo firmy, mamy możliwość dodania zdjęcia w tle na naszym Company Page na LinkedInie. Warto przy tym wspomnieć, że tzw. cover photo możemy zmieniać tak często, jak chcemy. W związku z tym powinno być zawsze związane z celem, który chcemy w danym momencie osiągnąć za pomocą tego serwisu. Firma The Camels, przedstawiona na Rys. nr 4, zdecydowała się wykorzystać zdjęcie w tle do zaprezentowania swoich flagowych usług, Fundacja Kosmos dla Dziewczynek (Rys. 5) przedstawiła za jego pośrednictwem najnowszy numer swojego magazynu, zaś profil Żabka Polska (Rys. 6) – który wykorzystywany jest głównie do celów związanych z employer brandingiem – wita użytkowników serwisu fotografiami swoich pracowników i graficzną prezentacją reprezentowanych przez markę wartości.
Z pewnością na powyższych przykładach zauważyłeś również, że oprócz identyfikacji wizualnej, widoczny zaraz po wejściu na profil firmowy, jest również napis, znajdujący się tuż pod logiem i nazwą użytkownika. To tzw. slogan (z ang. tagline). Możesz go wykorzystać do zaprezentowania swojego hasła marketingowego lub misji, która przyświeca Ci przy prowadzeniu biznesu. Do dyspozycji masz tu 120 znaków, więc warto skorzystać z tego potencjału.
Jakby tego było mało, LinkedIn od jakiegoś czasu umożliwia również dodanie przycisku niestandardowego, który ma zachęcić odbiorców Twojej strony firmowej do wykonania konkretnych akcji, np. do odwiedzenia strony www, dowiedzenia się czegoś więcej o Twojej marce czy do zarejestrowania się na wydarzenie, które organizujesz. Ten przycisk również możesz zmieniać w zależności od swojego celu w serwisie, jednak pamiętaj o tym, by był zawsze aktualny i np. nie kierował do zapisów na event, który odbył się już w przeszłości. 😉
Company Page na LinkedInie warto wzbogacić również o maksymalnie trzy hashtagi powiązane z Twoją marką. Mogą być one odpowiednikiem nazwy Twojej firmy, jej hasła marketingowego lub nazwy projektu, który jest w tym momencie dla Ciebie najważniejszy. Dzięki temu pokażesz swoim odbiorcom, które hashtagi powinni wykorzystywać, gdy piszą o Twojej firmie w tym medium (Rys. 7).
Krok 3: Opis profilu firmowego
To jednak nie koniec optymalizacji profilu firmowego. Pozostało nam jeszcze kilka sekcji do uzupełnienia. Najważniejszą z nich jest Opis. To miejsce na Twoim Company Page, które jest bardzo podobne do sekcji O mnie na profilu osobowym. Tutaj również masz do dyspozycji 2000 znaków, które powinieneś wykorzystać do przedstawienia odbiorcom swojej działalności. Najkorzystniej jest stworzyć opis, który zawiera odpowiedzi na poniższe pytania:
- Kim jesteśmy (jako firma)?
- Co oferujemy?
- Dla kogo przeznaczona jest nasza oferta?
- Opcjonalnie: kto już skorzystał z naszych produktów lub usług? (tutaj dobrze jest się powołać na znanych klientów 😉 )
Pamiętaj, że o sile Twojego profilu na LinkedInie będzie świadczyć również liczba słów kluczowych w tekście, na które chcesz się pozycjonować w serwisie. Dlatego też śmiało używaj ich także w swoim opisie, bo tylko tutaj – jak nigdzie indziej na Company Page – masz mnóstwo znaków do dyspozycji.
Nie zapomnij dodać również swojej lokalizacji oraz firmowego numeru telefonu. Na końcu określ do 20 specjalizacji, które związane są z Twoją marką, a które w praktyce są po prostu kolejnymi frazami kluczowymi, które pomogą Ci efektywnie pozycjonować profil firmowy na LinkedInie. 😉
Czy to już wszystko?
I tak…i nie. 😉 Dobrnęliśmy właśnie do końca podstawowej optymalizacji profilu firmowego na LinkedInie. Jeśli zastosujesz się do moich wskazówek, Twój profil będzie wypełniony w stu procentach. Natomiast nie oznacza to końca Twojej pracy. Posiadając już solidny fundament w postaci istniejącego Company Page, należy zacząć się komunikować. Jeśli chcesz wiedzieć, w jaki sposób robić to skutecznie, koniecznie odwiedź mnie ponownie, by przeczytać część drugą serii: Company Page na LinkedIn krok po kroku. 🙂
Warto zapamiętać
- Company Page na LinkedInie powinniśmy tworzyć w języku, którym posługuje się nasza grupa docelowa.
- Zdjęcie w tle oraz przycisk niestandardowy powinno się wykorzystywać zgodnie z celem, który aktualnie chcemy osiągnąć za pomocą LinkedIna.
- Nie warto pomijać opisu firmy na LinkedInie, ponieważ tutaj mamy do dyspozycji aż 2000 znaków, które możemy wykorzystać również do wprowadzenia słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować w serwisie.
- Poprawnie zoptymalizowany profil firmowy na LinkedInie to jedynie podstawa przyszłej komunikacji. Nie można pozwolić na to, by był martwy.
- 3 900 000 mln użytkowników jest na polskim LinkedInie według danych pochodzących z aplikacji Sales Navigator w czerwcu 2020 roku.
Dagmara, bardzo merytoryczny i przydatny artykuł. Dziękuję bardzo. W przypadku Biedronki bardzo na czasie. To dopiero pierwsza część, a ja już dopytuję o profil instagramowy, ale taki o pracownikach. Rzucam jako inspirację :-). Pozdrowienia. Marta
Dziękuję! 🙂 Cieszę się, że artykuł może Ci się przydać. Kontekst EB na Instagramie jest mi bliski, więc z pewnością prędzej czy później opublikuję materiał na ten temat. 🙂
[…] Company Page na LinkedIn krok po kroku cz. 1 […]
a co w przypadku nazwy firmy? Czy są obostrzenia na LinkedIn? W sekcji „help” jest info, że można nazwę zmienić samodzielnie jeśli ma się „mało” fanów. Co znaczy mało, a co dużo fanów?
Kilka razy zmieniałam nazwy firm na LinkedIn i z tego co pamiętam, nie było problemu, gdy zmiana nie była drastyczna. Tj. Jeśli nazwa składała się z dwóch członów i usuwaliśmy końcówkę (drugi człon), to szło to gładko. Jednak gdy nazwa zmieniała się mocno, trzeba było robić to już za pomocą Supportu LinkedIna.